- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Volkswagen ID.Buzz Style

Design-ID på højere niveau


Af Søren Clauding – April 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I blandt er det befriende, at nostalgi og historie stadig finder plads i den moderne high-tech verden. Og ligeså befriende er det, at den moderne high-tech kan benyttes som basis for nostalgien. For uden det ikoniske Folkevogns-rugbrød fra 50’erne, ville mange nok have kløet sig lidt i nakken og sagt: Hvad er nu det for noget, den dér VW ID.Buzz.

 

Design er i den grad baseret på en blanding af historie og fremadrettet nytænkning. Derfor går VW ID.Buzz rent ind. På en måde ligner den også en blanding af et tidsrigtigt koncept-studie og noget, der var kørt ud fra filmlærredet i en Disney animationsfilm. Med andre ord: ID.Buzz kan det, der skal til for at opnå opmærksomhed, den springer i øjnene, den vækker følelser, den appellerer i princippet til hele den positive del af følelsesregistret. ID-Buzz har ganske enkelt opnået et design-ID på højere niveau.

 

Hæderstitler på stribe

Heldigvis kan den også køre. Heldigvis er den virkelig, den eksisterer rent faktisk. Og det er jo nok også genspejlet i, at den både den ene og den anden af Danske Motorjournalisters hæderstitler er tilfaldet ID.Buzz. Men mon ikke det netop er det unikke design, genfødslen af Rugbrøds-ikonet, som bjergtager allermest. Det er undertegnedes gæt.

 

Som sagt: Heldigvis kan den også køre. Dog ikke nødvendigvis bedre end så mange andre moderne elbiler, og den er da også i teknisk forstand baseret på samme teknik, som man finder i Volkswagens andre aktuelle ID-elbiler. En elmotor, der trækker på baghjulene, 204 hestekræfter, 310 Nm men også en vægt på 2,5 tons. Den store vægt er alle elbilers fødte handikap, men 2,5 tons…det er næsten det samme som den Rolls Royce Phantom, vi prøvekørte for få år siden. Men der er naturligt nok en verden til forskel.

 

Dengang og nu

Det første VW Rugbrød havde også baghjulstræk, men motoren præsterede beskedne 24 hestekræfter. Bilen vejede dengang også kun omkring 1000 kg. Vejbeliggenheden var måske ikke den allerbedste på smalle diagonaldæk (ja, det var der faktisk noget, der hed dengang), men der er grænser for, hvor meget skade man kan gøre med 24 luftkølede hestekræfter i bagagerummet. Op til 204 hk og konstant tæt ved 310 Nm er omvendt mange kræfter, selvom vægten er 2,5 gange større. Og præcis på dét punkt skal man lige være en smule varsom med højrefoden, når kørebanen ikke giver præcis det vejgreb, som man måske forventer.


En del af den elektriske teknik er placeret hvor man "normalt" finder en motor.


Den prøvekørte bil var udstyret med sommerdæk, det sneede i testperioden. Ikke optimalt, men det synliggjorde meget tydeligt, at kraftfulde elmotorer er herlige, men de skal omgås med varsomhed. Men hurtigt sagt: Det gælder de fleste baghjulsdrevne elbiler, det er der ikke meget nyt i.

 

Behagelig cruiser og trækhest

På den anden side er vægten behagelig, når man blot cruiser derudaf, for da er kørslen meget rolig og egentlig ganske meget i overensstemmelse med følelsen af, at sidde lidt halv-højt i den næsten 2 meter høje bil, endda med et lavt tyngdepunkt, mest på grund af det pænt store 82 kWh batteri (netto-kapacitet: 77 kWh). Og så er den jo bare så lydløs. Herligt.



Interiørdesignet lever helt og aldeles op til den ydre streg. Og rummeligheden er som altid i en Transporter, et Rugbrød, en VW Bus, eller hvad bilerne undervejs er blevet kaldt, i en klasse for sig. Som 5-personers personbil er der plads til alting. Og er det ikke nok, må man oven i købet sætte en 1-tons anhænger bagpå. Men det har energiforbruget det næppe godt med, og det har vi da også alene prøvet ifm. forberedelserne til kåringen af Årets Varebil i Danmark, en hæderstitel, som ID.Buzz i øvrigt også har sikret sig.

 

God rækkevidde og mange følelser

WLTP-tallet siger 409 kilometers rækkevidde. Praksis i temperaturer tæt ved frysepunktet landede på omkring 330 kilometer iht. ID.Buzz’ens medbragte algoritmer. Ærlig talt: Det er forbavsende godt bilens størrelse taget i betragtning.

 

Den billigste ID-Buzz er prissat til 490.000 kroner. Den prøvekørte Style version står til 580.000 kroner. Det er en fornuftig prissætning for en bil, der ikke findes magen til. Men udover fornøjelsen ved at kunne komme i snak med gud og hvermand på snart sagt enhver køretur, bør man selvfølgelig forholde sig til forholdet mellem pris og funktion. Ja, det skal undertegnede jo dybest set ikke blande mig i. Men VW ID.Buzz hører til den slags biler, hvor man bør forholde sig til og være meget bevidst om værdien af den følelsesmæssige baggrund for købet.

 

Udstyret er OK

På udstyrssiden behøver man ikke gå så dybt, for Style udgaven har al det, man kan forvente af en bil til den pris: 2-zone klimaanlæg baseret på en varmepumpe, adaptiv fartpilot, matrix LED forlygter, el-førersæde, el-skydedøre og el-bagklap samt 12” touch skærm. Vil man også have den i to farver, skal man lige lægge 35.000 kroner oven i.

 

Sidst, men ikke mindst: Når man tanker energi, kan det foregå med op til 11 kW på et AC-ladepunkt og op til 170 kW, når man har fundet en ledig hurtiglader et sted i landskabet.


 

 

Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>

 


Model:

VW ID.Buzz Style

Listepris:

Kr. 579.995

Motor og transmission, batterikapacitet (netto/brutto):

El-motor: 204 hk, 310 Nm. Baghjulstræk. 77 kWh/82 kWh

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

10,2 sek./ 145 km/t. 213 Wh/km. 409 km.

Længde:

4,71 meter

Højde:

1,99 meter

Bagagerum:

1121-2205 liter

Hjul for hhv. bag: 235/45-21, 265/40-21

Værd at bemærke:

Matrix LED forlygter. Nøglefri betjening. Forrudevarme. 2-zone klimaanlæg. Varmepumpe. El-forsæder. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. e-bagklap. 12" berøringsskærm. 350 grader kamera.



Forhjulene er smallere end baghjulene. Dimensioner for: 235/45-21 og bag: 265/40-21.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt