I blandt er det befriende, at
nostalgi og historie stadig finder plads i den
moderne high-tech verden. Og ligeså befriende er
det, at den moderne high-tech kan benyttes som basis
for nostalgien. For uden det ikoniske
Folkevogns-rugbrød fra 50’erne, ville mange nok have
kløet sig lidt i nakken og sagt: Hvad er nu det for
noget, den dér VW ID.Buzz.
Design er i den grad baseret
på en blanding af historie og fremadrettet
nytænkning. Derfor går VW ID.Buzz rent ind. På en
måde ligner den også en blanding af et tidsrigtigt
koncept-studie og noget, der var kørt ud fra
filmlærredet i en Disney animationsfilm. Med andre
ord: ID.Buzz kan det, der skal til for at opnå
opmærksomhed, den springer i øjnene, den vækker
følelser, den appellerer i princippet til hele den
positive del af følelsesregistret. ID-Buzz har
ganske enkelt opnået et design-ID på højere niveau.
Hæderstitler på stribe
Heldigvis kan den også køre.
Heldigvis er den virkelig, den eksisterer rent
faktisk. Og det er jo nok også genspejlet i, at den
både den ene og den anden af Danske
Motorjournalisters hæderstitler er tilfaldet
ID.Buzz. Men mon ikke det netop er det unikke
design, genfødslen af Rugbrøds-ikonet, som
bjergtager allermest. Det er undertegnedes gæt.
Som sagt: Heldigvis kan den
også køre. Dog ikke nødvendigvis bedre end så mange
andre moderne elbiler, og den er da også i teknisk
forstand baseret på samme teknik, som man finder i
Volkswagens andre aktuelle ID-elbiler. En elmotor,
der trækker på baghjulene, 204 hestekræfter, 310 Nm
men også en vægt på 2,5 tons. Den store vægt er alle
elbilers fødte handikap, men 2,5 tons…det er næsten
det samme som den Rolls Royce Phantom, vi prøvekørte
for få år siden. Men der er naturligt nok en verden
til forskel.
Dengang og nu
Det første VW Rugbrød havde
også baghjulstræk, men motoren præsterede beskedne
24 hestekræfter. Bilen vejede dengang også kun
omkring 1000 kg. Vejbeliggenheden var måske ikke den
allerbedste på smalle diagonaldæk (ja, det var der
faktisk noget, der hed dengang), men der er grænser
for, hvor meget skade man kan gøre med 24 luftkølede
hestekræfter i bagagerummet. Op til 204 hk og
konstant tæt ved 310 Nm er omvendt mange kræfter,
selvom vægten er 2,5 gange større. Og præcis på dét
punkt skal man lige være en smule varsom med
højrefoden, når kørebanen ikke giver præcis det
vejgreb, som man måske forventer.
En del af den elektriske
teknik er placeret hvor man "normalt" finder en
motor.
Den prøvekørte bil var
udstyret med sommerdæk, det sneede i testperioden.
Ikke optimalt, men det synliggjorde meget tydeligt,
at kraftfulde elmotorer er herlige, men de skal
omgås med varsomhed. Men hurtigt sagt: Det gælder de
fleste baghjulsdrevne elbiler, det er der ikke meget
nyt i.
Behagelig cruiser og
trækhest
På den anden side er vægten
behagelig, når man blot cruiser derudaf, for da er
kørslen meget rolig og egentlig ganske meget i
overensstemmelse med følelsen af, at sidde lidt
halv-højt i den næsten 2 meter høje bil, endda med
et lavt tyngdepunkt, mest på grund af det pænt store
82 kWh batteri (netto-kapacitet: 77 kWh). Og så er
den jo bare så lydløs. Herligt.
Interiørdesignet lever helt
og aldeles op til den ydre streg. Og rummeligheden
er som altid i en Transporter, et Rugbrød, en VW
Bus, eller hvad bilerne undervejs er blevet kaldt, i
en klasse for sig. Som 5-personers personbil er der
plads til alting. Og er det ikke nok, må man oven i
købet sætte en 1-tons anhænger bagpå. Men det har
energiforbruget det næppe godt med, og det har vi da
også alene prøvet ifm. forberedelserne til kåringen
af Årets Varebil i Danmark, en hæderstitel, som
ID.Buzz i øvrigt også har sikret sig.
God rækkevidde og mange
følelser
WLTP-tallet siger 409
kilometers rækkevidde. Praksis i temperaturer tæt
ved frysepunktet landede på omkring 330 kilometer
iht. ID.Buzz’ens medbragte algoritmer. Ærlig talt:
Det er forbavsende godt bilens størrelse taget i
betragtning.
Den billigste ID-Buzz er
prissat til 490.000 kroner. Den prøvekørte Style
version står til 580.000 kroner. Det er en fornuftig
prissætning for en bil, der ikke findes magen til.
Men udover fornøjelsen ved at kunne komme i snak med
gud og hvermand på snart sagt enhver køretur, bør
man selvfølgelig forholde sig til forholdet mellem
pris og funktion. Ja, det skal undertegnede jo
dybest set ikke blande mig i. Men VW ID.Buzz hører
til den slags biler, hvor man bør forholde sig til
og være meget bevidst om værdien af den
følelsesmæssige baggrund for købet.
Udstyret er OK
På udstyrssiden behøver man
ikke gå så dybt, for Style udgaven har al det, man
kan forvente af en bil til den pris: 2-zone
klimaanlæg baseret på en varmepumpe, adaptiv
fartpilot, matrix LED forlygter, el-førersæde,
el-skydedøre og el-bagklap samt 12” touch skærm. Vil
man også have den i to farver, skal man lige lægge
35.000 kroner oven i.
Sidst, men ikke mindst: Når
man tanker energi, kan det foregå med op til 11 kW
på et AC-ladepunkt og op til 170 kW, når man har
fundet en ledig hurtiglader et sted i landskabet.
|